Homepage EVDB Collectie Foto's EVDB Zoekresultaat

Zoekresultaat:    batadorp     

Aantal gevonden foto's : 707   (uit: 7527)

Getoond wordt foto : 31 t/m 60


Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 24 pagina's, met elk (max.) 30 foto's:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11       Volgende       Eind

of direct naar pagina: 

Klik op foto voor vergroting en meer informatie

31. Fotonummer: dvb00984   (00/00984.jpg)
Optocht van schooljeugd.
Wilhelminakanaalstraat -- Best           (30-4-1949)
De optocht, in Batadorp, was ter gelegenheid van Koninginnedag.
 

32. Fotonummer: dvb00985   (00/00985.jpg)
Optocht van schooljeugd.
Wilhelminakanaalstraat -- Best           (30-4-1949)
De optocht, in Batadorp, was ter gelegenheid van Koninginnedag.
 

33. Fotonummer: dvb00995   (00/00995.jpg)
Batabrug.
Kanaaldijk -- Best           (11-1947)
De brug werd verplaatst van de Aarlesche Heide naar een plek tegenover de Batafabrieken. Het werd de nieuwe verbinding tussen het Wilhelminadorp en het Batadorp.
Voor meer info zie tekst foto nr.01000.
 

34. Fotonummer: dvb00996   (00/00996.jpg)
Plaatsing Batabrug.
Kanaaldijk -- Best           (08-11-1947)
De brug werd verplaatst van de Aarlesche Heide naar een plek tegenover de Batafabrieken. Het werd de nieuwe verbinding tussen het Wilhelminadorp en het Batadorp.
Voor meer info zie tekst foto nr. 01000.
 

35. Fotonummer: dvb00997   (00/00997.jpg)
Zeilschip op het Wilhelminakanaal.
Kanaaldijk -- Best           (1943)
Op de achtergrond de houten noodbrug over het Wilhelminakanaal die de gemeente in 1943 liet bouwen voor een bedrag van 15.029,90 gulden. Toen de geallieerde legers in september 1944 in aantocht waren werd deze voetbrug door Duitse troepen opgeblazen om de geallieerden tegen te kunnen houden.
 

36. Fotonummer: dvb00998   (00/00998.jpg)
Woonboten in het Wilhelminakanaal.
Kanaaldijk -- Best           (1943)
De woonboten hadden daar een ligplaats met toestemming van Rijkswaterstaat .
Op de achtergrond de houten noodbrug die de gemeente in 1943 liet bouwen voor een bedrag van 15.029,90 gulden.
De brug was geen lang leven beschoren want zij werd in september 1944 door de Duitsers vernield om de geallieerde troepen tegen te kunnen houden.
Op achtergrond rechts boven de Batafabrieken.
 

37. Fotonummer: dvb01000   (01/01000.jpg)
Batabrug.
Kanaaldijk -- Best           (08-11-1947)
De brug wordt op het nieuwe bruggenhoofd bij de Bata fabrieken getakeld.
De brug lag aanvankelijk in de Aarlesche Heide en werd op verzoek van de gemeente en de N.V. Bata verplaats naar een punt bij de Batafabrieken.
De verplaatsingskosten ad 20.000 gulden werden ieder voor de helft door de gemeente en de N.V. Bata betaald. De brug werd op 6 december 1947 geopend door burgemeester Mr.G.F.J. Notermans. De brug vormde een verbinding tussen het Wilhelminadorp en het Batadorp.
Omdat de capaciteit van de brug in de loop der jaren veel te klein was geworden werd in 1990 begonnen met de bouw van een nieuwe brug die eveneens de naam Batabrug kreeg.
Op 30 mei 1991 werd deze geopend door burgemeester Mr.P. Mangelmans.
 

38. Fotonummer: dvb01001   (01/01001.jpg)
Plaatsen van de Batabrug.
Kanaaldijk -- Best           (8-11-1947)
De brug lag aanvankelijk in de Aarlesche Heide en werd op verzoek van de gemeente en de N.V. Bata verplaats naar een punt bij de Batafabrieken.
De verplaatsingskosten ad 20.000 gulden werden ieder voor de helft door de gemeente en de N.V. Bata betaald.
De brug vormde een verbinding tussen het Wilhelminadorp en het Batadorp.
Voor meer info zie tekst bij foto nr. 01000.
 

39. Fotonummer: dvb01002   (01/01002.jpg)
Het plaatsen van de brug op de pijlers van de Batabrug.
Kanaaldijk -- Best           (08-11-1947)
De brug over het Wilhelminakanaal moest de verbinding tussen Wilhelminadorp en het Batadorp worden. Voor meer info zie tekst bij foto nr. 01000.
 

40. Fotonummer: dvb01003   (01/01003.jpg)
Het plaatsen van de Batabrug.
Kanaaldijk -- Best           (1947)
De brug over het Wilhelminakanaal moest de verbinding tussen Wilhelminadorp en het Batadorp worden. Voor meer info zie tekst bij foto nr. 01000.
 

41. Fotonummer: dvb01016   (01016.jpg)
Aansluiting N.V. Bata op het spoorwegnet.
Europaplein 1 -- Best           (1948)
Bata Best kreeg in 1948 een eigen aansluiting op het N.S. spoorwegnet voor de aan- en afvoer van goederen. Hier staat de locomotief voor de kousenfabriek. De aansluiting werd op 31 juli 1970 opgeheven.
 

42. Fotonummer: dvb01017   (01017.jpg)
Vrachtwagen N.V. Bata.
Best          
 

43. Fotonummer: dvb01026   (01/01026.jpg)
Kranslegging bij het monument voor de oorlogsslachtoffers van de N.V. Bata.
Europaplein 1 -- Best           (1947)
Het monument werd opgericht ter nagedachtenis van de medewerkers van de N.V. Bata Best die slachtoffer werden van de Tweede Wereldoorlog. De plaquette met de namen van de oorlogsslachtsoffers is later verplaatst naar de gevel van de schoenfabriek nabij de portiersloge.
 

44. Fotonummer: dvb01028   (01/01028.jpg)
Europaplein.
Europaplein -- Best           (1970)
Het uitzicht is (ongeveer) vanaf de kousenfabriek. Van links naar rechts zie je: meisjeskantine (met puntdak] het pand met onder andere de kapper en de Batawinkel, de Batalaan, en de huizen aan het Europaplein.
 

45. Fotonummer: dvb01033   (01033.jpg)
Meisjes kantine N.V. Bata.
Europaplein -- Best           (1960)
Voor de meisjes was bij Bata een afzonderlijke kantine ingericht. Bij de ingang was rechts ook nog het Bata postkantoor en links het kantoor van C. Wittebrood, redacteur van de Batakoerier. De ingang van de kleuterschool was aan de andere kopse kant van het gebouw die niet zichtbaar is.
 

46. Fotonummer: dvb01041   (01041.jpg)
A.P. Nossek 12˝ jaar directeur Bata Best.
Best           (28 nov.1957.)
De heer A.P.Nossek en zijn familie op weg naar de Batafabriek voor de viering van zijn 12˝ jarig jubileum als directeur van Bata Best.
v.l.n.r.: H.O.Looijmans, personeelschef, Mevr. Nossek-Kluen, echtgenote directeur.
A.P. Nossek, directeur N.V. Bata.
Uiterst rechts de heer C. Meijlink van de afdeling inkoop.
 

47. Fotonummer: dvb01055   (01/01055.jpg)
Sociaal-cultureel centrum Wilhelminadorp.
Europaplein 1 -- Best           (12/11/1959)
Op 12 november 1959 overhandigde A.P. Nossek als directeur van de N.V. Bata een eerste steen aan burgemeester Mr. G.F.J. Notermans met daarin verwerkt een cheque van 50.000 gulden voor de bouw van een nieuw sociaal-cultureel centrum in het Wilhelminadorp.
Voor de realisering daarvan tekenden de gemeente Best en de N.V. Bata een contract.
Omdat het ministerie de subsidie hiervoor introk ging de geplande bouw niet door. Later werd de voormalige St. Jozefschool omgebouwd en ingericht tot buurthuis "Kadans".
 

48. Fotonummer: dvb01071   (01/01071.jpg)
Luchtfoto Wilhelminadorp en Batadorp.
Koningin Julianaweg -- Best           (1948)
Van links onder naar rechts midden van de foto het Wilhelminakanaal met de zuidelijke aftakking van het Beatrixkanaal.
Van rechts midden naar links boven de spoorlijn Eindhoven-Best. Op de foto de 280 woningen die in 1947-1948 in het Wilhelminadorp werden gebouwd. Onder links de Mariahoeve met bijbehorende gronden van de familie van Gerven, die later werden aangekocht door de gemeente om de westelijke uitbreiding van het Wilhelminadorp mogelijk te maken.
Het straten patroon is gericht op de kerktoren in het centrum van Best.
Rechts onder het Batadorp.
 

49. Fotonummer: dvb01226   (01/01226.jpg)
George Pavel (1924-2015).
Best           (24-9-1980)
In 1980 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van oranje Nassau. Hij kreeg deze onderscheiding vanwege het feit dat hij 40 jaar werkzaam was bij de N.V. Bata waar hij hoofd was van de kousenfabriek.
 

50. Fotonummer: dvb01246   (01/01246.jpg)
Pastoor Jozef Duffhauss.
Koekoeklaan -- Best           (1947)
Geboren te Nijmegen op 16 juni 1900.
Priester gewijd op 11 juni 1927.
Overleden te Best op 6 febr. 1963.
Kreeg in november 1938 opdracht een rectoraat te stichten in het Batadorp. Hij begon aan deze taak in februari 1939.
Op 9 juni 1941 werd hij benoemd tot pastoor van de nieuwe parochie St. Antonius van Padua met de opdracht om in deze parochie een kerk te bouwen. Op palmzondag 1950 was hij bouwpastoor af. Toen droeg hij voor het eerst een H. Mis op in de huidige St. Antoniuskerk. Pastoor Duffhauss bleef zijn beste krachten geven aan zijn parochie tot aan zijn dood op 6 febr. 1963.
 

51. Fotonummer: dvb01323   (05/01323.jpg)
Brand bij N.V. Bata.
Europaplein 1 -- Best          
 

52. Fotonummer: dvb01399   (01/01399.jpg)
Opening Batabrug.
Europaplein -- Best           (6-12-1947)
Burgemeester Mr. G.F.J. Notermans rechts op de brug en links A.P. Nossek, directeur van de N.V. Bata, ontmoeten elkaar op de Batabrug. De brug was de aansluiting van het Batadorp met het Wilhelminadorp en het centrum van Best. Zij hadden er samen naar gestreefd om bij Rijkswaterstaat gedaan te krijgen dat de, zgn. "Groene brug" die eerst ca. 500 meter in de richting van Oirschot lag, te verplaatsen naar een punt dat tegenover de Batafabrieken lag.
De verplaatsingskosten ad 20.000 gulden werden gezamenlijk gedeeld.
 

53. Fotonummer: dvb01401   (01/01401.jpg)
Opening "Batabrug".
Europaplein -- Best           (6-12-1947)
Burgemeester Mr. G.F.J. Notermans houdt een toespraak bij de opening van de Batabrug. Door deze nieuwe brug kreeg het Batadorp een rechtstreekse aansluiting met het Wilhelminadorp en het centrum van Best.
De zgn. "Groene brug" die tijdens de Duitse invasie in mei 1940 was opgeblazen en in 1946 door Rijkswaterstaat was hersteld, lag aanvankelijk ca. 500 meter richting Oirschot. Zij werd op kosten van de gemeente Best en de N.V. Bata verplaatst tot bij de Batafabrieken.
 

54. Fotonummer: dvb01404   (01/01404.jpg)
Opening Bata brug.
Koningin Julianaweg -- Best           (6-12-1947)
De officiële gasten kwamen per taxi aan voor de opening van de nieuwe Batabrug.
De brug vormde een nieuwe rechtstreekse verbinding tussen het Batadorp, het Wilhelminadorp en het centrum van Best.
In feite was het geen nieuwe brug maar de oude zgn. "Groene brug" die aanvankelijk ca. 500 meter verderop richting Oirschot lag.
Zij werd op verzoek van de gemeente en de N.V. Bata tegen betaling van een bedrag van 20.000 gulden door Rijkswaterstaat verplaatst naar het Batadorp.
 

55. Fotonummer: dvb01405   (01/01405.jpg)
Opening Batabrug.
Koningin Julianaweg -- Best           (6-12-1947)
De kinderen namen de versierde Batabrug al in gebruik voordat deze officieel geopend was.
Deze brug vormde een nieuwe rechtstreekse verbinding tussen het Batadorp, het Wilhelminadorp en het centrum van Best en werd op 6 december 1947 geopend door burgemeester Mr.G.F.J. Notermans.
In 1991 werd deze brug vervangen door een nieuwe betonnen brug die op 30 mei 1991 werd geopend door burgemeester Mr.P. Mangelmans.
 

56. Fotonummer: dvb01565   (04/01565.jpg)
Pand Batadorp 8.
Batalaan 8 -- Best          
 

57. Fotonummer: dvb01608   (01/01608.jpg)
Opgeblazen spoorbruggen over het Wilhelminakanaal.
de Dieze -- Best           (1945)
De spoorbrug over het Wilhelminakanaal werd tijdens de Tweede Wereldoorlog twee keer vernield.
In mei 1940 bliezen Nederlandse militairen de brug op om het Duitse leger tegen te kunnen houden.
In september 1944 bliezen de Duitsers de brug opnieuw op om zo de geallieerde troepen tegen te kunnen houden.
Beide keren werd met een soort noodbrug de doorgang van het treinverkeer hersteld.
De foto geeft geen herkenningspunten waaruit kan worden opgemaakt wanneer de foto is gemaakt. Waarschijnlijk 1945.
 

58. Fotonummer: dvb01610   (01/01610.jpg)
Batabrug.
Bataweg -- Best           (1990)
In 1990 werd de oude Batabrug, die de verbinding vormde tussen het Batadorp, het Wilhelminadorp en Best-centrum, van zijn pijlers gelicht om plaats te maken voor een nieuwe brug die eveneens de naam Batabrug zou krijgen. Rechts op de achtergrond de tijdelijke noodbrug voor fietsers en voetgangers.
De nieuwe Batabrug werd op 30 mei 1991 geopend door burgemeester Mr.P.Mangelmans.
 

59. Fotonummer: dvb01611   (01/01611.jpg)
Bata- brug.
Kanaaldijk -- Best           (1990)
In 1990 werd de oude Batabrug, die de verbinding vormde tussen het Batadorp, het Wilhelminadorp en Best-centrum, van zijn pijlers gelicht om plaats te maken voor een nieuwe brug die eveneens de naam Batabrug zou krijgen.
 

60. Fotonummer: dvb01700   (01/01700.jpg)
Brug over het Beatrixkanaal.
Dijkpad -- Best           (1940)
Bij de aanleg van het Beatrixkanaal, waarmede in opdracht van de gemeente Eindhoven in 1930 werd begonnen, werd er in Best nabij het Batadorp vlak voor de uitmonding van dit kanaal in het Wilhelminakanaal een brug gebouwd.
Prins Bernhard zou het kanaal officieel openen maar vanwege de oorlog ging dit niet door en werd het kanaal in 1940 zonder plichtplegingen in gebruik genomen.
De brug die eind dertiger jaren van de vorige eeuw was gebouwd werd in mei 1940 door Nederlandse militairen opgeblazen om de opmars van het Duitse leger te verhinderen.
Pas in 1956 kreeg Best een nieuwe brug over dit kanaal westelijk van het Batadorp.
 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 24 pagina's, met elk (max.) 30 foto's:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11       Volgende       Eind

of direct naar pagina: 

Laatste wijziging binnen getoonde foto's: 27 september 2023